Thursday, January 21, 2010

|| bunyi ||

.
.
.
jam menunjukkan pukul 2.30 pagi..suasana di bilik prep Form 5 memang lengang dan sunyi. hanya bertamankan bunyi unggas dan kipas yang ligat berpusing melakukan tugasnya. ramai bala tentera sudah terkorban di atas katil, dan beberapa kerat saja yang masih meneruskan perjuangan di kala SPM yang kian menghantui. aku salah seorang prebet yang masih tekun mentelaah buku sejarah dan bertemankan iskan, arip serta dua lagi sahabatku. menguap sudah menjadi mainan mulutku dari tadi,arghh mengantukknya.. tapi aku gagahi juga untuk menghabiskan topik 9.

bersebelahan dengan bilik prep aku, terdapat satu bilik basuhan yang amat jarang digunakan..pernah sewaktu aku di tingkatan 2 atau 3 (maaf da lupa), bilik itu pernah ditutup dari segala aktiviti,sama seperti tandas di tingkat atas blok aspura ni..cerita dari senior terdahulu, dua bilik ini menjadi "laluan" keluar dan masuk "makhluk" tersebut... oleh kerana itu lah, kedua bilik ini dulu ditutup dari digunakan..melihat pada suasana bilik basuhan dan tandas itu pun boleh mendirikan bulu roma yang tak berapa nk ada nie..

topik 9 telah aku khatam, dan aku juga mau ke kamarku menunggalkan sahabat lain yang masih berjuang.. kelakar juga melihat telatah mereka "study" nie, iskan dengan gaya kepalanya tegeleng-geleng macam orang tengah berzikir, arip pulak macam bercakap dengan dinding je.."lantak korang lah" bisik hatiku...

sedang aku mengemas buku, aku terdengar bunyi pili air dibuka, lalu ditutup semula..(*shit)
"sape pulak masok bilik basuh sebelah nie" aku bermonolog sendiri..
aku memandang ke arah rakan ku yang lain, semua seperti tidak mendengar akan bunyi itu..
aku pelik, dan aku menyedapkan hati mungkin perasaan aku saja..

selang beberapa minit kemudian, bunyi pili air dibuka skali lagi...kali ini, lebih jelas..arip memandang ke arah ku...iskan dgn lantang bersuara, "ko dengar x?" die bertanaya..aku terkaku,arip membisu, dua lagi sahabat ku (lupa nama) terkedu (*suasana mati seketika)... iskan nie memang xtau sangat pantang larang melayu, sebab die dari kecil tinggal di Oman..bayangkan, sewaktu tingkatan dua, ayam goreng pun dia tak tahu apekebende tue...sungguh daif :( "apsal la iskan ni tegur bunyi tue" aku berbisik sendiri..aku da mula cuak, iskan yang macam tak faham apa apa pun da mula pucat..

selang beberapa saat, pili air ditutup kembali...kami berempat lega seketika..tiba tiba................ "tang tang tang tang!!" bunyi pintu bilik prep bergegar dengan ketukan yang amat kuat...aku terkesima.."tang tang tang tang!" kali kedua ia diketuk, aku buntu....ketukan itu aku rasa boleh membuatkan semua penghuni asrama bangun dari tidurnya..."tang tang tang tang!"pintu diketuk kali ketiga, mulutku sudah terkumat kamit memaki hamun sapa yang mengetuk pintu tu(*tapi dlm hati je la)..tapi ketukan kali ini, lebih kuat dan ia cukup mencabar kesabaranku kelakianku....aku berjalan ke arah pintu sambil diperhatikan tiga lagi sahabatku....ketukan pintu semakin menjadi jadi...

tang tang tang tang!! "subuh!!subuh!!" jeritan ustaz wan adnan wardenku cukup untuk aku terjaga dari tidur....sambil memukul loker dengan kayunya lalu berteriak "amir amri!!, amende mu dok atah katil agi tue?, harini mu imam..jange mu ghoyak lupo plok" sergah ustaz dengan versi kelantannya... "aduhh!!spoil betul la ustaz neh!!!"



7 comments:

mohad said...

bunyi apa tu...

am3r said...

bunyi air :D

farwalis said...

kau imam. alhamdulilah..... sejuk perut aku

Farah Nadia said...

imam ye bang.....hahaha :p

Farah Nadia said...

imam ye bang..hahaha :)

Farah Nadia said...

imam ye bang....ngeh3.. :p

Afzainizam said...

Salam dari kami http:// firestartingautomobil.blogspot.com

Salam ziarah salam kunjungan pada kamu…. Salam dari kejauhan

Terima kasih
Kerana kembara ziarah maya
Membuka ruang, menyingkap dalam
Hingga tersentuh nurani, tercuit imaginasi
Tiada bandingan

mewarnakan hari-hariku
Mewajarkan masa berlalu
Kau tak henti mencetus keinginan
Merangsang pengembaraan
Kau meruntun, menyayat
Memukau
Dan mengasyikkan

Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara
Sebuah persahabatan....